مبلمان شهری :

مبلمان شهری یک اصطلاح جمعی است ، برای اشیاء و قطعاتی از تجهیزات که در خیابان ها و جاده ها برای اهداف مختلف نصب شده است. شامل نیمکت ها ، موانع ترافیکی ، یخچال ها ، صندوق های پست ، صندوق های تلفن ، چراغ های راهنمایی ، چراغ راهنمایی ، علائم راهنمایی و رانندگی ، ایستگاه های اتوبوس ، ایستگاه های تراموا ، ایستگاه های تاکسی ، سرویس های بهداشتی عمومی ، چشمه ها ، آبگیرها ، یادبودها ، مجسمه های عمومی و سطل های زباله است. طراحی و چیدمان مبلمان باید زیبایی ، هویت بصری ، عملکرد ، تحرک عابران پیاده و ایمنی جاده را در نظر بگیرد.

انواع مبلمان شهری :

مبلمان شهری شامل انواع گوناگونی از خدمات ، تولیدات ، امکانات و … میشود. ولی میتوانیم انواع ان ها را در دسته های به ذکر زیر قرار دهیم .

1-  اطلاع رسانی

2- توضیع

3- سر بسته

4- روشنایی

5-انتقال شهری

6- راهبند

7-عمومی

8-بهداشتی

محبوب ترین ها :

نیمکت ها

میز پیکنیک

bench

چراغ های پارکی

برج مدرن

.

پایه چراغ مدرن

چرا مبلمان شهری :

مبلمان شهری هویت شهر و حس تعلق را در افراد زنده کرده و نمادی از زیرساخت‌ها و نوآوری‌های شهری، تاریخ فرهنگی، معنوی، علمی، مذهبی، فنی و هویت حقیقی را در خود پنهان کرده است. از طرفی مبلمان شهری نه فقط موجب زیبایی شهر شده بلکه بخش مهمی از زندگی افراد و محیط‌زیست محسوب می‌شود و عامل جدایی‌ناپذیر در هماهنگی شهری است. البته در این هماهنگی تحقیقات علمی زیادی همچون روانشناسی رنگ‌ها، اصول زیبایی و هارمونی، فرهنگ، جنس و سن نهفته است که افراد مختلف با مشاهده آنها برداشتی متفاوت از آن خواهند داشت.

علائم شهری نقش مهمی در کنترل ترافیک و راهنمایی افراد دارند

مبلمان شهری نقش جدی و عملکردی در طراحی پروژه‌های شهری دارد و تقسیم‌بندی فضاهای بین پیاده‌روها، محل تردد اتومبیل‌ها، تردد دوچرخه‌ها، حمل‌ونقل عمومی، فضاهای سبز، نورپردازی‌ها، موانع و نیمکت‌ها بسیار با اهمیت است.

علائم شهری نیز که در گروه مبلمان شهری قرار دارند نیز نقش مهمی در کنترل ترافیک و راهنمایی افراد دارند. تابلوهای هشداردهنده، اخباری و بازدارنده  همچون ورود به مسیر اصلی، تابلوهای ایستگاه‌های سوخت‌گیری و بیمارستان که در مسیر خودروها نصب شده‌اند در مدیریت شهری لازم و ضروری هستند.

در طراحی مبلمان شهری نیز مثل دیگر زمینه‌ها تلاش‌های زیادی از طرف طراحان متخصص انجام شده و طرح بهتر نیازمند رعایت اصول شهرسازی و طراحی مبلمان شهری است. رعایت استانداردها، اصالت، زیبایی، نیازهای کاربران، موقعیت و عوامل وابسته به آن در طراحی مبلمان شهری نه فقط موجب امنیت شهروندان می‌شود بلکه هزینه‌های نگهداری و تعمیر نیز کاهش می‌یابد و به طور کلی عوامل سبک مبلمان شهری موجب تسهیل ارتباط بین افراد و فضای جامعه می‌شود.

از موارد مهم در مبلمان شهری مکان قرارگیری، گزینش و نصب مبلمان شهری است که باید اصولی و با دقت انجام شود. بهترین گزینه برای نصب آنها مکانی است که کاربران بتوانند بیشترین استفاده را از مبلمان شهری داشته باشند و از آلودگی محیط‌زیست نیز پیشگیری شود.

ارتباط اصولی بین عوامل مبلمان شهری بسیار مهم بوده و وجود یکی مستلزم تکمیل دیگری است. با رعایت این عوامل صرفه جویی در فضا، هزینه‌های تولید و نصب نیز حاصل می‌شود.

شورهای توسعه یافته‌ای که به طراحی مبلمان شهری اهمیت بیشتری داده‌اند در زمینه تجارت نیز موفق‌تر بوده و سرمایه‌داران و تاجران نیز بهره زیادی از طراحی شهری و جذب گردشگر داشته‌اند. البته این کشورها دانش طراحی شهری و استفاده از آن را نیز به هموطنان آموزش داده‌اند.

مدرنیزه شدن پیاده‌روها، تاثیرات محیطی، اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد .

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید 

0
تمامی مشتریانی که این محصول را خریدند
0
مشتریان راضی